روان شناسی ورزش دانشی میان رشتهای است که به بررسی دادههای دو دانش حرکت شناسی و روان شناسی میپردازد.
این
رشته همزمان به بررسی چگونگی تاثیر عوامل روانشناختی بر عملکرد آدمی و
همینطور چگونگی مشارکت تاثیرات ورزش و تمرینهای ورزشی بر عوامل روانشناختی
و جسمی میپردازد.
روان شناسان ورزش کاربردی معمولا با قهرمانان و
مربیها کار میکنند، اگرچه برخی از آنها برای دیگر کارفرماها ازجمله
ورزشکاران، مدیران تجاری و ارتش کار میکنند.
روانشناسی ورزشی در بر
گیرنده گزینش درست و برانگیختن ورزشکاران است به گونهای که هر ورزشکار
بتواند در بالاترین حد توانایی خود به رقابت بپردازد.
متاسفانه علیرغم
وجود تحقیقات نسبتا گسترده در این حیطه، تعداد آتب روان شناسی ورزشی از
تعداد انگشتان یک دست تجاوز نم یآند( حداقل تا جایی که بنده تحقیق کرده ام)
و این فقر در متون مطالعه در این زمینه را تا حدی آسان جلوه میدهد اما
مشکل وقتی رخ مینماید که میخواهیم آنچه را روی کاغذ آمده در عمل محک
بزنیم، آنجاست که عمق کاستیها خود را نشان میدهند .
سالها همه از روانشناسی ورزشی این انتظار را داشتند تا راهی ساده و پیدا آند.
یعنی ورزشکار موفق عبارت بود از آمادگی« انگیزه» ورزش جسمانی+ انگیزه.
ولی
همین مطلب انگیزهای شد برای تحقیق تا امروز که همه میدانیم روان شناسی
ورزشی از چیزی غیر از اصول روان شناسی تبعیت نمیآند وفقط با یک نگرش پایه و
اصولی میتوان بدان پرداخت.
مربیگری مانند جاذبه است؛ شما م یدانید که آنجاست، م یدانید وجود دارد،« دآتر جمی ویلیامز» !؟ اما چگونه تعریفش میکنید.
روان شناسی ورزش،
همچنین محدودهای از موضوعات شامل( انگیزه پایداری و موفقیت، ملاحظات روان
شناختی و صدمات ورزشی و توان بخشی، روشهای مشاوره با ورزش کاران،
ارزیابی استعدادها، پیگیری تمرینات، خود باوری برای موفقیت، مهارت ورزشی،
ورزش جوانان و روشهای بالا بردن کارایی و خود تنظیمی) را در بر میگیرد.
روان
شناسان ورزشی تبدیل به یکی از بخشهای پایهای ورزش حرفهای شده و در
چند سال اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است و در حالی که استفاده از روان
شناس در تیمهای ورزشی به یک ضرورت انکارناپذیر( همانند مربی، سرپرست و .
..) تبدیل شده است، در ایران هنوز کمتر تیمی است که از روان شناس استفاده میکند .
مسالهایی
که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در رقم خوردن برخی از ناکامیها و
شکستهای اخیر ورزش کاران ایران چه در عرصه قاره و چه جهانی و المپیک بی
تاثیر نبوده است.
جلب رضایت ارباب رجوع، از مهمترین اهداف هر سازمانی است.
در
این پژوهش به دنبال بررسی نقش عملکرد واحد روابط عمومی به عنوان یکی از
واحدهایی که با مخاطبان برون سازمانی در ارتباط است، با استفاده از روش
سنتز پژوهی با دو متغیر روابط عمومی و رضایت ارباب رجوع در مجموع ۵۶ مقاله
استخراج شده و مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت ۳۵ مقاله برای تحلیل
نهایی مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که
اطلاع رسانی به موقع و دقیق، پاسخگویی، اجرای طرح تکریم ارباب رجوع و نظر
سنجی، نحوه برخورد، دانش، مهارتهای ارتباطی، خلاقیت، تعهد، خلق نیک،
شایستگیهای عمومی و تخصصی تقسیم کرد.
یافتهها و نتایج: نتایج حاصل
از پژوهش گویای آن است که بین مولفههای سرمایه روان شناختی و
مولفههای کیفیت زندگی کاری با کیفیت پاسخ گویی به ارباب رجوع رابطهای
معنادار وجود دارد؛ به عبارتی هرچه سرمایه روان شناختی و کیفیت زندگی کاری
بهبود یابد به همان میزان پاسخ گویی به ارباب رجوع از کیفیت بهتری برخوردار
خواهد بود.
متغیر وابسته در این پژوهش عبارتند از رضایتمندی ارباب رجوع
و متغیر مستقل قدرت مدیریت است که با ابعاد قدرت قانونی، قدرت پاداش، قدرت
تخصصی، قدرت اجبار و قدرت مرجعیت مورد سنجش قرار گرفته است.
تحقیق حاضر
به منظور معرفی و کاربرد مدل تحلیل شکاف یا سروکوال در سنجش میزان اثربخشی
تکریم از ارباب رجوع در بخش عمومی انجام شده است.
تحلیل فرضیه اهم دوم
نشان دهنده این است که تنها در بعد همدلی اختلاف معنا دار میان انتظارات
ارباب رجوع و درک کارکنان از نیازهای آنها وجود دارد.
به عبارت دیگر امور مشترکین در ابعاد ملموسات، اعتبار، پاسخ گویی و اطمینان نیازهای ارباب رجوع را درک میکند.
همچنین
تحلیل سایر فرضیات نشان دهنده این است که در تاثیرگذاری ابعاد مختلف بر
رضایت ارباب رجوع اختلاف معنا داری وجود دارد، بهطوری که در تدوین برنامه
ریزیهای بهبود، باید میزان تاثیر این ابعاد را مدنظر قرارگرفته شود.
در
مجموع نتایج گویای این است که مدل تحلیل شکاف ابزار مناسبی برای اندازه
گیری سطح تکریم ارباب رجوع در بخش عمومی و کاهش ضعفهای وارده به طرح
تکریم ارباب رجوع میباشد.
در پایان نیز پیشنهاداتی جهت افزایش سطح تکریم از ارباب رجوع پیشنهاد شده است
منبع : مقاله رضایت ارباب رجوع
در سال ۹١١١ سازمان ملل متحد، استرس شغلی را بیماری قرن بیستم دانست.
انسان برای آنکه بتواند به کار و کوشش بپردازد میبایست کمی احساس استرس کند.
این
استرس سودمند انسان را در جریان انجام کار هوشیار نگه میدارد، اما اگر
میزان استرس ناشی از انجام کار بیش از مقدار مجاز شود باعث بروز اختلالات
جسمانی، روانی و رفتاری در شاغلین شده تاثیر زیادی در کاهش بهره وری
سازمانی و افزایش حوادث دارد.
جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان و معلمان مدارس شهرتان سرپل ذهاب هستند.
تعداد ۷۷ معلم و ۳۲۸ دانش آموز به صورت نمونه گیری در دسترس از مدارس شهرتان سرپل ذهاب انتخاب شدند.
دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و شاخصهای آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
افزایش
هوش هیجانی دانش آموزان میتواند باعث افزایش خودکار آمدی و تاب آوری
معلمان شود ولی بایستی به گونهای تنظیم گردد که استرس شغلی معلمان از حدی
فراتر نرود که توجه به این نکته میتواند در امر تعلیم و تربیت بسیار
تاثیرگذار باشد .
مقدمه: استرس نوعی فرسودگی جسمی و یا روان شناختی است که بر اثر مشکلات واقعی و یا خیالی بوجود میآید.
پیامدهای استرس شغلی منجر به نارضایتی شغلی و رها کردن حرفه و تخصص است.
روش: این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی- مقطعی است و جامعه مورد مطالعه در این تحقیق کلیه کارکنان یکی از واحدهای سپاه میباشند.
نمونه مورد مطالعه در این تحقیق عبارتند از ١۴۶ نفر از کارکنان واحد مورد مطالعه که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.
نتایج:
نتایج تحلیل واریانس بین استرس کار و خانواده و تنیدگی کلی نشان داد بین
این دو رابطه وجود دارد و این ارتباط معنی دار میباشد، همچنین رضایت از
کار و تنیدگی ارتباط معنی داری نداشتند، بین استرس خانواده و تنیدگی کلی
تحلیل واریانس انجام و در نتیجه مشخص شد که ارتباط بین این دو معنی دار
بوده است، همچنین ارتباط بین تنیدگی کلی، استرس ناشی از کار و رضایت از
مسوول معنی دار بوده است.
نتیجه گیری: بطور کلی در بررسی نتایج بین عوامل مختلف مشاهده میشود که بین استرس با رضایت از کار، رضایت از مسوول و رضایت از حقوق و مزایا ارتباط معنی دار وجود داشته است.
این نتایج در مطالعات دیگر نیز مورد تایید قرار گرفته است
منبع : مقاله استرس شغلی
توسعه نظام تامین مالی در یک کشور، یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده، جریانهای سرمایه گذاری داخلی و خارجی میباشد.
مدیران
بنگاههای اقتصادی در عصر حاضر، با توجه به محدودیتهای منابع مالی به
ویزه در عرصه تجارت جهانی و تنگ شدن رقابت، تحت فشار فزایندهای قراردارند
تا هزینههای عملیاتی و بهای تمام شده را کاهش دهند و کم هزینهترین نوع
ساختار سرمایه را برای انجام فعالیتهای شرکت در راستای افزایش ارزش،
پرداخت به موقع بدهی ها، تداوم فعالیت و حضور بیشتر در بازارهای داخلی و
خارجی را دارند که در این میان متغیرهای زیادی در رابطه با روشهای تامین مالی وجود دارد یکی از این متغیرها که نقش بسیار حیاتی دارد نقش و ساختار هییت مدیره است.
برای
این منظور ابتدا شرکتهایی که طی سالهای ١۳۸۲ تا ١۳۸۶ فقط از طریق وام
بانکی و افزایش سرمایه تامین مالی نموده اند، انتخاب و سپس براساس بازده
سالانه، شرکتها به دو گروه شرکت-های موفق یعنی شرکتهایی که بازده
سالانه آنها بیشتر از میانگین بازده بازار کلیه شرکتهای پذیرفته شده در
بورس اوراق بهادار تهران میباشد و شرکتهای ناموفق یعنی شرکتهایی که
که بازده سالانه آنها کمتر از میانگین بازده بازار کلیه شرکتهای پذیرفته
شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد، طبقه بندی گردیده اند.
برای
این منظور ابتدا شرکتهایی که طی سالهای ١۳۸۲ تا ١۳۸۶ فقط از طریق وام
بانکی و افزایش سرمایه تامین مالی نموده اند، انتخاب و سپس براساس بازده
سالانه، شرکتها به دو گروه شرکتهای موفق یعنی شرکتهایی که بازده
سالانه آنها بیشتر از میانگین بازده بازار کلیه شرکتهای پذیرفته شده در
بورس اوراق بهادار تهران میباشد و شرکتهای ناموفق یعنی شرکتهایی که
که بازده سالانه آنها کمتر از میانگین بازده بازار کلیه شرکتهای پذیرفته
شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد، طبقه بندی گردیده اند.
نمونه
مورد بررسی مشتمل بر ۶۲۴ شرکت میباشد که ۹۹ شرکت آن از محل افزایش سرمایه(
۶۷ شرکت موفق و ۳۲ شرکت ناموفق) و ۵۲۵ شرکت از محل وام بانکی تامین مالی
نمودهاند( ١۷۷ شرکت موفق و ۳۴۸ شرکت ناموفق )، نتایج تحقیق نشان میدهد
که بین روشهای تامین مالی و موفقیت و عدم موفقیت شرکتهای پذیرفته شده
در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معنی داری وجود دارد و همچنین افزایش
سرمایه بیشتر از وام بانکی بر موفقیت شرکتها تاثیر دارد به عبارت دیگر
تعداد شرکتهای موفق که از محل افزایش سرمایه تامین مالی نمودهاند نسبت به کل شرکتهای این گروه بیشتر از شرکتهای موفقی است که از محل وام بانکی تامین مالی نموه اند.
منبع : مقاله روش های تأمین مالی
مدیریت ارتباط با مشتری
یا Customer Relationship Management که به صورت خلاصه CRM نوشته میشود،
به همه فرآیندها و فناوریهایی گفته میشود که در شرکتها و سازمانها برای
شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارایه خدمات بهتر به مشتریان به کار میرود.
اصول
مدیریت ارتباط با مشتری، چگونگی ایجاد موفق یک سیستم و اجرای آن را برای
ارتباط با مشتریان از شروع و اجرای اولیه یک چنین سیستمی تا نگهداری آن در
زمانهای مختلف را بیان میکند.
مدیریت ارتباط با مشتری،استراتژی جامع کسب و کار و بازاریابی است که فناوری،فرآیندها و تمامی فعالیتهای کسب و کار را حول مشتری یکپارچه میسازد.
در راستای تکریم مشتریان و ارتقا سطح کیفی خدمات، شرکت سامانههای مدیریت از سامانه یکپارچه مرکز تماس خود، رونمایی خواهد کرد.
سامانههای
مدیریت، به همین منظور، علاوه بر امکاناتی که پیش از این از طریق پورتال
مشتریان در دسترس قرار داشتند، با ارتقا سامانه پاسخگویی تلفنی، گامی نو در
جهت بهبود خدمت رسانی به مشتریان عزیز برداشته است.
در سامانه جدید برای تمامی مشتریان سامانههای مدیریت، شناسه مشتری منحصربهفردی در نظر گرفته شده است.
با
توجه به لزوم تعیین وضعیت سفارشات فعال مشتریان، خواهشمند است حداکثر تا
تاریخ ۲۰ خرداد ۹۸ با مراجعه به پورتال مشتریان سامانههای مدیریت و یا
تماس تلفنی با شماره ۴۳۹١۹۰۰۰ داخلی ١ اطلاعات لازم در خصوص سفارشات فعال
سازمان خود را حاصل نمایید.
مدیریت کارآمد روابط مشتری یک چالش مهم در رقابت کسب و کار شده است.
تحقیقات متعدد نشان میدهد که CRM تاثیر بسزایی بر عملکرد بازاریابی سازمانها میگذارد.
لیکن،
در پژوهش انجام شده بین متغیرهای مورد مطالعه ارتباط ضعیفی وجود
داردمدیریت ارتباط با مشتری( CRM) به اقدامات، استراتژیها و تکنولوژیهایی
گفته میشود که شرکتها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تعاملاتشان با
مشتری در طول چرخهی حیات او و با هدف بهبود ارتباطات تجاری و افزایش فروش
به کار میگیرند.
سیستمهای CRM با هدف گردآوردی اطلاعات در مورد
مشتریان از طریق کانالهای مختلف، یا مراکز ارتباطی مختلف مانند وبسایت
شرکت، تلفن، ایمیل مستقیم، کانالهای بازاریابی و رسانههای اجتماعی، طراحی
میشوند.
سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری(
CRM) میتوانند به کارمندانی که ارتباط مستقیم با مشتریان دارند، اطلاعاتی
دربارهی شخصیت، تاریخچهی خرید، علایق و نگرانیهایشان بدهند.