پروژه و مقاله

جدیدترین پروژه و مقالات دانشجویی

پروژه و مقاله

جدیدترین پروژه و مقالات دانشجویی

دیپلماسی عمومی

دیپلماسی عمومی

در پی دگرگونی‏‌‌های نظام بین الملل و پررنگ شدن نقش بازیگران غیردولتی و افکار عمومی شکل‏‌‌های جدیدی از دیپلماسی در کنار دیپلماسی سنتی به کار گرفته شده است.
رسالت بنیادین دیپلماسی، مدیریت بر روابط میان کشورها و نیز روابط بین کشورها و سایر بازیگران بین الملل بوده است.
در این مقاله بهطور کلی ویژگی‏‌‌های دیپلماسی سنتی و دیپلماسی نوین را مورد توجه قرار می‌دهیم و براساس روش توصیفی- تحلیلی به این سوال اصلی پاسخ دیهم که جایگاه دیپلماسی عمومی در حقوق دیپلماتیک چگونه قابل تبیین و ارزیابی است.
بر این اساس مطالعه اندیشه امام علی علیهم السلام در زمینه مورد بررسی چارچوبی مدون از تنظیم دستور کار دیپلماسی عمومی در گفتمان اسلامی ارایه می‌دهد.
شناخت شاخص‏‌‌های دیپلماسی عمومی در اندیشه امام علی علیهم السلام علاوه بر ارایه دستور کار مدون فرآیند دیپلماسی عمومی در اسلام، تفاوت‏‌‌های دیدگاه اسلامی و غربی را نیز در زمینه مورد بررسی مشخص می‌کند لذا سوال اصلی پژوهش این است که شاخص‏‌‌های مدیریت دیپلماسی عمومی در اندیشه امام علی علیهم السلام بر چه مبنایی قرار دارد؟ بررسی و ادعای اصلی پژوهش این است که شاخص‏‌‌های مدیریت دیپلماسی عمومی در اندیشه ایشان بر مبنای تکریم انسانیت و در راستای اهداف صلح و امنیت جهانی است.
دیپلماسی عمومی فرایند ارتباط مردم یک کشور با عامه مردم کشورهای دیگر برای شناساندن ایده‌های خود و شناخت ایده‌های آن‌ها و آرمان‌های ملی، معرفی نهادها، فرهنگ و هنجارها و تبیین اهداف سیاست‌های خود را شامل می‌شود.
گفتمان قوی انقلاب اسلامی ایران نیز قوی‌ترین ابزار هنجارساز و تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام بوده و اثرات تعیین‌کننده آن مورد اذعان موافقان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران می‌باشد تغییر شرایط و مطرح شدن مولفه‏‌‌های جدید و تاثیر گذار در عرصه بین المللی باعث شده است تا کشورها برای پیشبرد هر چه بهتر منافع ملی خود، به نقش دیپلماسی عمومی در سیاست خارحی اهمیت بسیار قایل شوند

منبع : دیپلماسی عمومی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.