این نیاز در دوران مختلف از طریق ارتباطات غیرکلامی مانند نقاشی، آتش و
دود، و کلامی به شکلهای گوناگون تامین شده است اما با پیدایش خط و نوشته
و تاسیس رسانههای مکتوب و متعاقب آن رسانههای الکترونیکی( رادیو و
تلویزیون) و در حال حاضر اینترنت و گسترش خیرکننده اشکال ”خبررسانی“ در مقایسه با گذشته تفاوت یافته و حساسیت و اهمیت آن بیشتر شده است.
گرچه
رسانهها کارکردهای مختلفی چون آموزشی، تفریح و سرگرمی و راهنمایی دارند
اما بخش خبر و نیاز محسوستر به اخبار در مقایسه با سایر بخشها اهمیت آن
را دو چندان کرده است.
صفحات مطبوعات و خصوصا روزنامهها اکنون بیش از سایر مقولات مطبوعاتی دیگر نظیر گزارش، مصاحبه، مقاله و .
بنابراین
اهمیت و جایگاه ”خبر“ در مقایسه با سایر بخشهای مطبوعاتی ایجاب میکند
تا آشنایی با خبرنویسی در اولویت بوده و نخستین گام کسانی باشد که وارد
عرصه روزنامه نگاری میشوند.
مخالفت سیدمرتضی، ابن ادریس و قاضی ابن
براج و بعضی با حجیت خبر واحد نیز هیچ گاه جامه عمل نپوشیده، این بزرگان
نیز در مقام عمل به این اخبار ملتزم شده اند.
مقصود پژوهش حاضر، قسم اخیر است.
گفتن خبر بد به خود بیمار، حتی در کشورهایی که امروزه رویه معمول چنین است، سابقه دیرینهای ندارد.
در این مورد بین بیماران و پزشکان اختلاف نظر وجود دارد.
مثلا
در کشورهای اروپای شمالی و ایالات متحده رویه معمول اکثر پزشکان این است
که تشخیص را به بیمار بگویند، اما در کشورهای اروپای جنوبی و شرقی یا
بسیاری از کشورهای آسیایی ممکن است چنین اطلاعاتی به بیماران داده نشود.
همچنین، در جامعه ایرانی هم پزشکان ترجیح میدهند تا اطلاعات مربوط به بیماران را به جای خود بیمار به خانواده آنها بگویند.
همین اختلافات فرهنگی در دیدگاه مردم نیز تاثیر میگذارد.
اما بهطور کلی امروزه، نظر غالب این است که باید اخبار بد را به اطلاع خود بیمار رساند.
اما استثنایاتی هم در گفتن خبر بد وجود دارد که مهمترین آن ایجاد آسیب روانی جدی در بیمار است.
میزان و محتوای اطلاعاتی که پزشک باید ارایه دهد براساس شرایط هر بیمار متفاوت است.
اما نکته مهم این است که دادن خبر بد، مهارتهای ارتباطی خاصی نیاز دارد که کادر پزشکی باید آنها را بیاموزد.
منبع : مقاله خبر
بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه حضور و تعامل در شبکه اجتماعی فیس بوک را با هویت ملی جوانان مورد مطالعه قرار میدهد.
پژوهش
حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه و در
دسترس و بهره گیری از پرسش نامه اینترنتی محقق ساخته، با تکیه بر
نظریههای «کاستلز، هابرماس و ولمن» صورت گرفته است.
جامعه آماری پژوهش حاضر را کاربران جوان فیس بوک شهر اصفهان در سال ١۳۹١ تشکیل میدهند و حجم نمونه برابر با ۴۲۴ نفر است.
یعنی
هر چه مدت زمان عضویت، میزان استفاده و میزان فعالیت و مشارکت کاربران در
فیس بوک از سوی کابران افزایش پیدا میکند هویت ملی کاربران ضعیفتر
میشودرسانهها در معرفی و شناخته شدن فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای مختلف
نقش بسزایی دارند.
رسانهها در هر کشوری با توجه به سیاستهای خود
اخبار را منعکس میکنند و از آنجا که بیشتر این اخبار جنبه سیاسی دارد شاید
به توان گفت تصویر واقعی از آن کشور را نشان نمیدهد.
در این مقاله سعی شده است با ارایه تعاریفی دقیق از فیسبوک، تاثیر این متغیر بر توسعه صنعت گردشگری، بررسی گردد.
پرسشنامه
مورد استفاده، دربرگیرنده ابعاد بنرهای فیسبوک، موتورهای جستجو و صفحهی
فیسبوک میباشد که میان جامعه آماری پژوهش شامل ۵۵ نفر از مسیولان و
سرپرستان گردشگری آذربایجان غربی و دانشجویان مدیریت توزیع شد.
با
بکارگیری نرم افزار SPSS، پایایی پرسشنامه، تایید و با استفاده از نرم
افزار LISREL، رابطه میان متغیرها و توسعه صنعت گردشگری بدین صورت مشخص شد
که صفحه فیسبوک با مقدار ۰.
۷۷، موثرترین عامل و موتورهای جستجو با مقدار ۰.
۳۷ کم اثرترین عامل بر توسعه صنعت گردشگری میباشند.
همچنین از طریق آزمون همبستگی اسپرمن، رابطه میان متغیرها نیز بررسی شدند که رابطه بنرهای تبلیغاتی فیسبوک و صفحه فیسبوک با مقدار( ۰.
۳۸۶) و بنرهای تبلیغاتی فیسبوک و موتورهای جستجو( ۰.
۲١۰) از اهمیت کمتری برخوردار بودند.
آشنایی با شبکههای اجتماعی، تاریخچه پیدایش، موسسین، شبکههای اجتماعی جدید، رقابتهای شبکههای اجتماعی
با یکدیگر، نحوه کار و حریم شخصی در سوشیال نت ورکها و درآمدزایی و
تصمیمات راهبردی مدیران شبکههای اجتماعی و نحوه درامدزایی و فعالیت
شرکتها در آن
کلیه سازمانها برای حرکت به سمت تعالی، ناگزیر از استقرار سیستمهای نوین مدیریتی هستند.
با
توجه به مطالب فوق الذکر و نظر به اهمیت کاربرد مدلهای تعالی در سازمانها،
بر آن شدیم با مطالعه بیش از ۰۵ مقاله مختلف، مقالهای مروری با عنوان
مروری بر مدلهای تعالی سازمانی
با تاکید بر مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM ارایه کنیم که مقاله پیش
رو حاصل جمع بندی مطالعه تعداد زیادی از این مقالات بوده و مدلهای تعالی
سازمانی با تاکید بر مدل تعالی سازمانی EFQM را مورد بحث و بررسی قرار
میدهد در جھان امروز ھمگام با تحولات و تغییرات شگرفی که در ابعاد مختلف
اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیک رخ میدھد، تحولات عمیقی نیز در روش ھا و
سیستم ھای نوین مدیریت ایجاد شده و دیدگاه ھای کاملا متفاوتی نسبت به گذشت
بر مدیریت سازمان ھا حاکم میگردد.
ازجمله مفاھیم جدیدی که امروزه در بسیاری از کشورھای جھان جایگاه قابل توجهی پیدا کرده است، سازماندھی مدل ھای تعالی سازمانی
و جوایز ملی کیفیت است که براساس آن سازمان ھا و بنگاه ھای مختلف مورد
ارزیابی و مقایسه قرار گرفته و با ایجاد فضای رقابتی حرکت به سوی بھبود و
ارتقا را در آنھا تقویت مینماید دلھای تعالی سازمانی، بعنوان ابزارھای قوی
برای سنجش میزان موفقیت استقرار سیستم ھا در سازمان ھای مختلف به کار
گرفته میشوند.
پژوهش حاضر به منظور بررسی ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران براساس مدل EFQM ویرایش ۰۲۰۲ انجام گرفته است.
جامعه
آماری و نمونه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت مذکور تشکیل داده
اند؛ جهت جمع آوری دادههای مورد نیاز، از پرسش نامه استاندارد تعالی سازمانی استفاده گردید و همچنین برای برآورد پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که با مقدار ۲۸۹.
با
توجه به کاستیهای مدلهای سنتی سنجش عملکرد سازمان و تحولات دوران
معاصر در حوزه مدیریت، ارایه چارچوبهای نوین سنجش عملکرد مورد توجه
محققین این حوزه قرار گرفته است.
دادههای تحقیق بوسیله پرسشنامه و در
سطح مدیران بخش دولتی جمع آوری شده و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی
اکتشافی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج تحقیق نشان میدهد مدل تعالی سازمانی در بخش دولتی دارای ۸ معیار توانمندساز و ۴ معیار نتایج میباشد.
منبع : مقاله مدل های تعالی سازمانی
بسیاری از افراد بیش از هر چیز، عوامل درونی( مانند پیشرفت، تشخیص و) را
به منزله منابع رضایت و عوامل بیرونی( خط مشی سازمانی، سرپرستی، حقوق
دریافتی، ارتباط با همکاران و) را به عنوان عوامل نارضایتی شغلی بیان کرده
اند.
رضایت شغلی
را میتوان به بهترین وجه یک فرایند ارزشیابی تعریف کرد که آنچه را که یک
فرد دارد در برابر آنچه خواستار آن است مورد بررسی قرار میدهد.
مطالعه در زمینه علل و پیامدهای مهم نگرش کارکنان در خصوص رضایت شغلی یکی از جنبههای اصلی روانشناسی صنعتی- سازمانی میباشد.
هدف این مقاله بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان
با رویکرد توصیفی نظری است که ضمن مروری بر مهمترین عوامل موثر بر
رضایت شغلی کارکنان به سوابق و پیشینههای این موضوع پرداخته، دیدگاه صاحب
نظران مختلف را در این حوزه بیان مینماید.
هدف این مقاله، شناخت عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است.
در
مجموع نتایج اثر مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته نشان
داده است که از مجموع عاملهای مورد بررسی به ترتیب سطح تحصیلات، حقوق و
دستمزد و پست سازمانی بالاترین سهم را در رضایت شغلی داشته انداغلب
سازمانها برای هدایت و اثر بر نگرشها و رفتارهای کارکنان و نیز اطمینان
از اثربخشی وسایل دستیابی به هدفهای سازمان، از مجموعه متنوعی از
سازوکارهای کنترل استفاده میکنند.
از این رو با در نظر گرفتن جایگاه
ویژه ساختار سازمان و نقش آن در هدایت نگرشها و رفتارهای کارکنان و ابعاد
مختلف شغلی، هدف اصلی این پژوهش، مطالعه آثار ساختار سازمانی و ویژگیهای شغل بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی است.
تعداد ۳۵۰ نفر از کارمندان ادارههای مختلف یک سازمان دولتی در شهر تهران به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند.
برای
تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها و مدل، از آزمونهای ضریب
آلفای کرونباخ، تحلیل مسیر( رگرسیون چندگانه) و تحلیل عاملی تاییدی( CFA)
استفاده شد.
یافتههای پژوهش حاکی از این است که در میان متغیرهای
ساختار سازمانی، رسمیت مهمترین عامل اثرگذار منفی بر تنوع وظیفه، هویت
وظیفه و استقلال شغلی محسوب میشود.
همچنین میتوان تمرکز را به عنوان اصلیترین عامل اثرگذار بر اهمیت وظیفه و بازخور شغلی در نظر گرفت.
در نهایت نیز یافتههای پژوهش نشان داد که رضایت شغلی اثر مثبت و معناداری بر تعهد سازمانی کارکنان دارد.
هدف پژوهش بررسی رابطه میزان استفاده از بازیهای رایانهای با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهر شیراز است.
حجم
نمونه پژوهش ۳١۰ نفر دانش آموز پسر دبیرستانهای این شهر که با استفاده
از جدول کرجسی و مورگان محاسبه و از طریق نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای
انتخاب شدند.
ابزار گرداوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بازیهای رایانه ای، پرسشنامه سلامت عمومی( GHQ) بود.
پس
از جمع آوری اطلاعات، دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار
spss و نمرات حاصل از آزمون با روش همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه
وتحلیل آماری قرار گرفت.
یافتههای پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از بازیهای رایانهای و سلامت روان دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین بین میزان استفاده از بازیهای رایانهای و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی داری وجود دارد.
پژوهش حاضر به بررسی رابطهی سلامت روان، هوش معنوی و افکار ناکارآمد در دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی ۸۸-١۳۸۷ پرداخته است.
روشکار: نمونهی تحقیق شامل ۳۷۰ دانشجو( ١۰۸ پسر و ۲۵۵ دختر) بود.
برای تحلیل نتایج از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به روش ورود مکرر استفاده شد.
یافتهها: بین هوش معنوی و سلامت روان همبستگی مثبت معنیدار( ۰١/۰P
منبع : مقاله سلامت روان