پروژه و مقاله

جدیدترین پروژه و مقالات دانشجویی

پروژه و مقاله

جدیدترین پروژه و مقالات دانشجویی

خبر

این نیاز در دوران مختلف از طریق ارتباطات غیرکلامی مانند نقاشی، آتش و دود، و کلامی به شکل‏‌‌های گوناگون تامین شده است اما با پیدایش خط و نوشته و تاسیس رسانه‏‌‌های مکتوب و متعاقب آن رسانه‏‌‌های الکترونیکی( رادیو و تلویزیون) و در حال حاضر اینترنت و گسترش خیرکننده اشکال ”خبررسانی“ در مقایسه با گذشته تفاوت یافته و حساسیت و اهمیت آن بیشتر شده است.
گرچه رسانه‏‌ها کارکردهای مختلفی چون آموزشی، تفریح و سرگرمی و راهنمایی دارند اما بخش خبر و نیاز محسوس‌تر به اخبار در مقایسه با سایر بخش‏‌ها اهمیت آن را دو چندان کرده است.
صفحات مطبوعات و خصوصا روزنامه‏‌ها اکنون بیش از سایر مقولات مطبوعاتی دیگر نظیر گزارش، مصاحبه، مقاله و .
بنابراین اهمیت و جایگاه ”خبر“ در مقایسه با سایر بخش‏‌‌های مطبوعاتی ایجاب می‌کند تا آشنایی با خبرنویسی در اولویت بوده و نخستین گام کسانی باشد که وارد عرصه روزنامه نگاری می‌شوند.
مخالفت سیدمرتضی، ابن ادریس و قاضی ابن براج و بعضی با حجیت خبر واحد نیز هیچ گاه جامه عمل نپوشیده، این بزرگان نیز در مقام عمل به این اخبار ملتزم شده اند.
مقصود پژوهش حاضر، قسم اخیر است.
گفتن خبر بد به خود بیمار، حتی در کشورهایی که امروزه رویه معمول چنین است، سابقه دیرینه‌ای ندارد.
در این مورد بین بیماران و پزشکان اختلاف نظر وجود دارد.
مثلا در کشورهای اروپای شمالی و ایالات متحده رویه معمول اکثر پزشکان این است که تشخیص را به بیمار بگویند، اما در کشورهای اروپای جنوبی و شرقی یا بسیاری از کشورهای آسیایی ممکن است چنین اطلاعاتی به بیماران داده نشود.
همچنین، در جامعه ایرانی هم پزشکان ترجیح می‌دهند تا اطلاعات مربوط به بیماران را به جای خود بیمار به خانواده آن‏‌ها بگویند.
همین اختلافات فرهنگی در دیدگاه مردم نیز تاثیر می‌گذارد.
اما بهطور کلی امروزه، نظر غالب این است که باید اخبار بد را به اطلاع خود بیمار رساند.
اما استثنایاتی هم در گفتن خبر بد وجود دارد که مهم‌ترین آن ایجاد آسیب روانی جدی در بیمار است.
میزان و محتوای اطلاعاتی که پزشک باید ارایه دهد براساس شرایط هر بیمار متفاوت است.
اما نکته مهم این است که دادن خبر بد، مهارت‏‌‌های ارتباطی خاصی نیاز دارد که کادر پزشکی باید آن‏‌ها را بیاموزد.

منبع : مقاله خبر

شبکه ‏های اجتماعی و فیس بوک

بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه حضور و تعامل در شبکه اجتماعی فیس بوک را با هویت ملی جوانان مورد مطالعه قرار می‌دهد.
پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه و در دسترس و بهره گیری از پرسش نامه اینترنتی محقق ساخته، با تکیه بر نظریه‏‌‌های «کاستلز، هابرماس و ولمن» صورت گرفته است.
جامعه آماری پژوهش حاضر را کاربران جوان فیس بوک شهر اصفهان در سال ١۳۹١ تشکیل می‌دهند و حجم نمونه برابر با ۴۲۴ نفر است.
یعنی هر چه مدت زمان عضویت، میزان استفاده و میزان فعالیت و مشارکت کاربران در فیس بوک از سوی کابران افزایش پیدا می‌کند هویت ملی کاربران ضعیف‌تر می‌شودرسانه‏‌ها در معرفی و شناخته شدن فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای مختلف نقش بسزایی دارند.
رسانه‏‌ها در هر کشوری با توجه به سیاست‏‌‌های خود اخبار را منعکس می‌کنند و از آنجا که بیشتر این اخبار جنبه سیاسی دارد شاید به توان گفت تصویر واقعی از آن کشور را نشان نمی‌دهد.
در این مقاله سعی شده است با ارایه تعاریفی دقیق از فیسبوک، تاثیر این متغیر بر توسعه صنعت گردشگری، بررسی گردد.
پرسشنامه مورد استفاده، دربرگیرنده ابعاد بنرهای فیسبوک، موتورهای جستجو و صفحه‏ی فیسبوک می‌باشد که میان جامعه آماری پژوهش شامل ۵۵ نفر از مسیولان و سرپرستان گردشگری آذربایجان غربی و دانشجویان مدیریت توزیع شد.
با بکارگیری نرم افزار SPSS، پایایی پرسشنامه، تایید و با استفاده از نرم افزار LISREL، رابطه میان متغیرها و توسعه صنعت گردشگری بدین صورت مشخص شد که صفحه فیسبوک با مقدار ۰.
۷۷، موثرترین عامل و موتورهای جستجو با مقدار ۰.
۳۷ کم اثرترین عامل بر توسعه صنعت گردشگری می‌باشند.
همچنین از طریق آزمون همبستگی اسپرمن، رابطه میان متغیرها نیز بررسی شدند که رابطه بنرهای تبلیغاتی فیسبوک و صفحه فیسبوک با مقدار( ۰.
۳۸۶) و بنرهای تبلیغاتی فیسبوک و موتورهای جستجو( ۰.
۲١۰) از اهمیت کمتری برخوردار بودند.
آشنایی با شبکه‏‌‌های اجتماعی، تاریخچه پیدایش، موسسین، شبکه‏‌‌های اجتماعی جدید، رقابت‏‌‌های شبکه‏‌‌های اجتماعی با یکدیگر، نحوه کار و حریم شخصی در سوشیال نت ورک‏‌ها و درآمدزایی و تصمیمات راهبردی مدیران شبکه‏‌‌های اجتماعی و نحوه درامدزایی و فعالیت شرکت‏‌ها در آن

منبع : مقاله شبکه ‏های اجتماعی و فیس بوک

مدل های تعالی سازمانی

کلیه سازمان‏‌ها برای حرکت به سمت تعالی، ناگزیر از استقرار سیستم‏‌‌های نوین مدیریتی هستند.
با توجه به مطالب فوق الذکر و نظر به اهمیت کاربرد مدلهای تعالی در سازمانها، بر آن شدیم با مطالعه بیش از ۰۵ مقاله مختلف، مقاله‌ای مروری با عنوان مروری بر مدلهای تعالی سازمانی با تاکید بر مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM ارایه کنیم که مقاله پیش رو حاصل جمع بندی مطالعه تعداد زیادی از این مقالات بوده و مدلهای تعالی سازمانی با تاکید بر مدل تعالی سازمانی EFQM را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد در جھان امروز ھمگام با تحولات و تغییرات شگرفی که در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیک رخ می‌دھد، تحولات عمیقی نیز در روش ھا و سیستم ھای نوین مدیریت ایجاد شده و دیدگاه ھای کاملا متفاوتی نسبت به گذشت بر مدیریت سازمان ھا حاکم می‌گردد.
ازجمله مفاھیم جدیدی که امروزه در بسیاری از کشورھای جھان جایگاه قابل توجه‏ی پیدا کرده است، سازماندھی مدل ھای تعالی سازمانی و جوایز ملی کیفیت است که براساس آن سازمان ھا و بنگاه ھای مختلف مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته و با ایجاد فضای رقابتی حرکت به سوی بھبود و ارتقا را در آنھا تقویت می‌نماید دلھای تعالی سازمانی، بعنوان ابزارھای قوی برای سنجش میزان موفقیت استقرار سیستم ھا در سازمان ھای مختلف به کار گرفته می‌شوند.
پژوهش حاضر به منظور بررسی ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران براساس مدل EFQM ویرایش ۰۲۰۲ انجام گرفته است.
جامعه آماری و نمونه آماری تحقیق را مدیران و کارشناسان شرکت مذکور تشکیل داده اند؛ جهت جمع آوری داده‏‌‌های مورد نیاز، از پرسش نامه استاندارد تعالی سازمانی استفاده گردید و همچنین برای برآورد پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که با مقدار ۲۸۹.
با توجه به کاستی‏‌‌های مدل‏‌‌های سنتی سنجش عملکرد سازمان و تحولات دوران معاصر در حوزه مدیریت، ارایه چارچوب‏‌‌های نوین سنجش عملکرد مورد توجه محققین این حوزه قرار گرفته است.
داده‏‌‌های تحقیق بوسیله پرسشنامه و در سطح مدیران بخش دولتی جمع آوری شده و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج تحقیق نشان می‌دهد مدل تعالی سازمانی در بخش دولتی دارای ۸ معیار توانمندساز و ۴ معیار نتایج می‌باشد.

منبع : مقاله مدل های تعالی سازمانی

رضایت شغلی

بسیاری از افراد بیش از هر چیز، عوامل درونی( مانند پیشرفت، تشخیص و) را به منزله منابع رضایت و عوامل بیرونی( خط مشی سازمانی، سرپرستی، حقوق دریافتی، ارتباط با همکاران و) را به عنوان عوامل نارضایتی شغلی بیان کرده اند.
رضایت شغلی را می‌توان به بهترین وجه یک فرایند ارزشیابی تعریف کرد که آنچه را که یک فرد دارد در برابر آنچه خواستار آن است مورد بررسی قرار می‌دهد.
مطالعه در زمینه علل و پیامدهای مهم نگرش کارکنان در خصوص رضایت شغلی یکی از جنبه‌های اصلی روان‌شناسی صنعتی- سازمانی می‌باشد.
هدف این مقاله بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان با رویکرد توصیفی ‌ ‌نظری است که ضمن مروری بر مهم‌ترین عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان به سوابق و پیشینه‌های این موضوع پرداخته، دیدگاه صاحب نظران مختلف را در این حوزه بیان می‌نماید.
هدف این مقاله، شناخت عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است.
در مجموع نتایج اثر مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته نشان داده است که از مجموع عامل‏‌‌های مورد بررسی به ترتیب سطح تحصیلات، حقوق و دستمزد و پست سازمانی بالاترین سهم را در رضایت شغلی داشته انداغلب سازمان‏‌ها برای هدایت و اثر بر نگرش‏‌ها و رفتارهای کارکنان و نیز اطمینان از اثربخشی وسایل دستیابی به هدف‏‌‌های سازمان، از مجموعه متنوعی از سازوکارهای کنترل استفاده می‌کنند.
از این رو با در نظر گرفتن جایگاه ویژه ساختار سازمان و نقش آن در هدایت نگرش‏‌ها و رفتارهای کارکنان و ابعاد مختلف شغلی، هدف اصلی این پژوهش، مطالعه آثار ساختار سازمانی و ویژگی‏‌‌های شغل بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی است.
تعداد ۳۵۰ نفر از کارمندان اداره‏‌‌های مختلف یک سازمان دولتی در شهر تهران به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند.
برای تجزیه و تحلیل داده‏‌ها و آزمون فرضیه‏‌ها و مدل، از آزمون‏‌‌های ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل مسیر( رگرسیون چندگانه) و تحلیل عاملی تاییدی( CFA) استفاده شد.
یافته‏‌‌های پژوهش حاکی از این است که در میان متغیرهای ساختار سازمانی، رسمیت مهم‌ترین عامل اثرگذار منفی بر تنوع وظیفه، هویت وظیفه و استقلال شغلی محسوب می‌شود.
همچنین می‌توان تمرکز را به عنوان اصلی‌ترین عامل اثرگذار بر اهمیت وظیفه و بازخور شغلی در نظر گرفت.
در نهایت نیز یافته‏‌‌های پژوهش نشان داد که رضایت شغلی اثر مثبت و معناداری بر تعهد سازمانی کارکنان دارد.

منبع : مقاله رضایت شغلی

سلامت روان

هدف پژوهش بررسی رابطه میزان استفاده از بازی‏‌‌های رایانه‌ای با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهر شیراز است.
حجم نمونه پژوهش ۳١۰ نفر دانش آموز پسر دبیرستان‏‌‌های این شهر که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان محاسبه و از طریق نمونه گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند.
ابزار گرداوری داده‏‌ها پرسشنامه محقق ساخته بازی‏‌‌های رایانه ای، پرسشنامه سلامت عمومی( GHQ) بود.
پس از جمع آوری اطلاعات، داده‏‌‌های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و نمرات حاصل از آزمون با روش همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت.
یافته‏‌‌های پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از بازی‏‌‌های رایانه‌ای و سلامت روان دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین بین میزان استفاده از بازی‏‌‌های رایانه‌ای و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی داری وجود دارد.
پژوهش حاضر به بررسی رابطه‌ی سلامت روان، هوش معنوی و افکار ناکارآمد در دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی ۸۸-١۳۸۷ پرداخته است.
روش‌کار: نمونه‌ی تحقیق شامل ۳۷۰ دانشجو( ١۰۸ پسر و ۲۵۵ دختر) بود.
برای تحلیل نتایج از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی به روش ورود مکرر استفاده شد.
یافته‌ها: بین هوش معنوی و سلامت روان همبستگی مثبت معنی‌دار( ۰١/۰P

منبع : مقاله سلامت روان