در مورد چند واژه و به عبارتی چند موضوع که در بیشتر مدلهای مدیریت دانش به نوعی بر آنها تاکید شده است، توضیحاتی داده میشود. مدل هیسیگ ( ۲۰۰۰ )از چهار فرایند زیر تشکیل شده است: – به کار ببرید: چهارمین فرایند، از این ایده آغاز میشود که ایجاد دانش، بیشتر توسط کاربرد عینی دانش جدید میسر اس ت، این عنصر، دایره فرایند مرکزی مدیریت دانش متحد را تکمیل میکند. مفهوم دانش پنهان ودانش آشکار توسط نوناکا برای طرح ریزی نظریه یادگیری سازمانی طبقه بندی شده است. این مدل بر خلاف مدلهای پیشین، تمرکز خود را بر دو نوع دانش آشکار و نهان مبذول داشته، به نحوه تبدیل آنها به یکدیگر و نیز چگونگی ایجاد آن در تمامی سطوح سازمانی (سطح فردی، گروهی و سازمانی) توجه دارد. بر پایه مدل نوناکا و تاکوچی مراحل زیر برای انتقال (تبدیل) این دو نوع از دانش، در سطوح گوناگون سازمان انجام شوند.
برای درک بهتر مدیریت دانش، دانستن مفاهیم اساسی و تئوری های مهم در این زمینه لازم و ضروری است. تحقیقات انجام شده در این بخش، چارچوب خوبی را برای درک بهتر مدیریت دانش در زمینه موضوعی علوم اطلاع رسانی و فن آوری اطلاعات فراهم می آورند. دادهها مواد خام و عناصر مورد نیاز برای تصمیمگیری به شمار میآیند. اطلاعات واژه \"inform\" در انگلیسی به معنای \"شکل دادن\" بوده و \"information\" نیز به معنی شکل دادن بینش و دید دریافتکننده اطلاعات است. دریافت اطلاعات به این معنی است که درک گیرنده نسبت به مسائل تغییر کند و داوریها و رفتارهای او دگرگون شود. دادهها زمانی به اطلاعات تبدیل میشوند که ارائهدهنده آنها معنی و مفهوم خاصی به آنها ببخشد. دانش از اطلاعات و اطلاعات از دادهها ریشه میگیرند. تبدیل اطلاعات به دانش در عمل بر عهده خود بشر است. دلیل ارزشمند دانستن دانش، عملیتر بودن آن در مقایسه با دادهها و اطلاعات است.